Site Loader
Siemię lniane

Siemię lniane. Właściwości i zastosowanie siemienia lnianego

Siemie lniane to małe ziarno, które ma brązowy lub lekko złoty kolor (https://www.bee.pl/9254-len). Ze względu na wiele korzystnych właściwości jest uważane za jeden z produktów spożywczych i jest stosowane w leczeniu wielu chorób, w tym chorób wpływających na układ trawienny i krwionośny, włosy i skórę.

Jakie są właściwości siemienia lnianego?

Siemię lniane jest płaskim nasionem o wielkości 2-3 mm. Istnieją 2 rodzaje siemienia lnianego: brązowe i złote, z których każdy ma podobne właściwości, ale brązowe siemię lniane jest często używane, ponieważ jest tańsze. Siemię lniane, bez smaku, pęcznieje podczas podlewania i wydziela śluz. Siemię lniane można jeść jako dodatek do żywności, tarty lub prażone (często nazywane kisielem lub owsianką lnianą).

Co zawiera siemię lniane?

Siemię lniane zawiera wiele korzystnych substancji, które pozytywnie wpływają na układ trawienny, oddechowy i krwionośny. Starte siemie lniane ma również pozytywny wpływ na funkcjonowanie mózgu, a także na stan skóry, włosów i paznokci.

Działanie przeciw chorobom

Siemię lniane ma właściwości stosowane w chorobach, takich jak:

  • zapalenie błon śluzowych jamy ustnej i gardła.
  • zapalenie przewodu pokarmowego,
  • zaburzenia skóry, takie jak obrzęk, wrzody, ropnie,
  • zaburzenia metabolizmu lipidów i węglowodanów,
  • zapobieganie chorobom sercowo-naczyniowym.

Wartość odżywcza siemienia lnianego

Kwasy omega-3 (siemię lniane ma bardzo dobry stosunek kwasów omega – 6 do omega-3). Zawartość białka wynosi od 20% do 30%. Mamy tu też błonnik pokarmowy: celuloza, lignina (część nierozpuszczalna w wodzie), pektyna, śluz, guma (część rozpuszczalna w wodzie), stosunek części rozpuszczalnej w wodzie do części nierozpuszczalnej wynosi około 40:60.

Zastosowanie siemienia lnianego

Siemie lniane jest znane jako polska żywność, ponieważ ma wiele korzyści zdrowotnych. Siemię lniane stosuje się w gotowaniu i jako dodatek do żywności, wytwarzając tak zwaną “galaretkę” z siemienia lnianego lub w medycynie i kosmetyce w postaci oleju lnianego.

Dietetyczne działanie siemienia lnianego


Siemię lniane zawiera dużo błonnika pokarmowego, dlatego jest stosowane w procesie odchudzania. Ponieważ błonnik pokarmowy pochłania wilgoć, zwiększa objętość i daje uczucie sytości. Spowalniając tempo, w jakim żołądek staje się pusty, zwiększa uczucie sytości i tłumi apetyt. Według literatury doniesiono, że dieta bogata w siemię lniane zwiększa poziom leptyny, hormonu tkankowego syntetyzowanego w tkance tłuszczowej.

 

Siemię lniane

Siemię lniane to naturalna żywność. Podstawowe korzyści zdrowotne

Siemie lniane ma działanie łagodzące choroby układu pokarmowego i krążenia, poprawiające funkcjonowanie organizmu jako całości. Siemię lniane to płaskie, małe złote lub brązowe nasiona lnu, powszechnej rośliny. Siemię lniane jest popularnym suplementem w wielu dietach, ponieważ jest klasyfikowane jako żywność.

Co zawiera siemię lniane?

Len jest jedną z najcenniejszych roślin bogatych w składniki odżywcze. W jego nasionach ukryte są bogate składniki odżywcze. Siemię lniane zawiera około 20-40% rozpuszczalnego błonnika i około 60-80% nierozpuszczalnego błonnika. Rozpuszczalny błonnik pomaga opróżnić żołądek i jelita, ponieważ ma właściwość żelowania i wiązania zawartości pokarmu w jelitach. Nierozpuszczalny błonnik pokarmowy poprawia funkcjonowanie jelit (zapobiega zaparciom). Mamy tu bardzo ważne minerały, takie jak:

  • fosfor,
  • magnez,
  • sód,
  • potas,
  • wapń,
  • żelazo.

Korzystne właściwości

Siemie lniane ma działanie łagodzące choroby układu pokarmowego i krążenia. Może złagodzić choroby żołądkowo-jelitowe. Jest to najbardziej znana właściwość siemienia lnianego. Tym samym siemię lniane jest źródłem błonnika pokarmowego, usuwa złogi w jelitach i poprawia perystaltykę jelit, dzięki czemu może zapobiegać biegunce i zaparciom. Regularne spożywanie siemienia lnianego może złagodzić dyskomfort związany z wrzodami żołądka. Nasiona mają działanie ochronne, które może złagodzić ból w przewodzie pokarmowym. Może obniżyć poziom cholesterolu. Spożycie siemienia lnianego korzystnie wpływa na poziom cholesterolu i trójglicerydów we krwi, w wyniku czego zmniejsza się ryzyko chorób sercowo-naczyniowych. Błonnik pokarmowy zawarty w siemieniu lnianym pełni funkcję tłumienia wchłaniania cholesterolu do żywności. Siemię lniane hamuje estrogen, który sprzyja wzrostowi niektórych nowotworów. Badania wykazały, że lignina zawarta w siemieniu lnianym hamuje wzrost nowotworów u kobiet z rakiem piersi. Łagodzi objawy menopauzy.

Bogate źródło błonnika i pielęgnacji

Siemię lniane zawiera błonnik pokarmowy. Błonnik pokarmowy może wchłaniać wilgoć z narządów trawiennych, aby szybciej uzyskać uczucie sytości. Ponadto błonnik pokarmowy zapobiega zaparciom i zmniejsza objawy zespołu jelita drażliwego. Siemie lniane doskonale nadaje się również do codziennej pielęgnacji włosów. Gotowy żel może być również stosowany jako odżywka. Pielęgnacja całego ciała z siemieniem lnianym sprawi, że twoje włosy będą zdrowsze i bardziej lśniące.

 

Siemię lniane

Wartość odżywcza siemienia lnianego

Len jest rośliną włóknistą, która występuje w około 200 formach na wszystkich kontynentach świata. Jego małe nasiona są skarbnicą składników odżywczych, których organizm nie może wchłonąć podczas normalnego odżywiania. Przede wszystkim siemie lniane ze strony www.bee.pl jest bogate w śluz i związki białkowe, a także kwasy organiczne. Siemię lniane zawiera duże ilości kwasów tłuszczowych omega-3, białka, cynku, potasu, magnezu, żelaza i innych składników.

Kiedy siemię lniane jest zdrowe?

Lecznicze właściwości siemienia lnianego znane są od wieków. Głównym obszarem działania tej rośliny jest funkcjonowanie układu trawiennego. Siemię lniane używa się jako osłonę przewodu pokarmowego i jelit, a także jako łagodny środek przeczyszczający. Siemię lniane zawiera nienasycone kwasy tłuszczowe, które mają wpływ na miażdżycę. Ważną rolą siemienia lnianego jest:

  • promowanie regeneracji skóry,
  • zwiększenie jej elastyczności,
  • leczenie oparzeń i odmrożeń.

Siemię lniane jest również czynnikiem poprawiającym funkcjonowanie serca, mózgu i pamięci dzięki wysokiej zawartości kwasów tłuszczowych omega-3.

Jak siemię lniane pomaga kobietom?

Siemie lniane w różnych formach jest silnym sprzymierzeńcem dojrzałych kobiet. Wspomniane lignany znajdują się w siemieniu lnianym i są stosowane do kontroli estrogenu i są szczególnie potrzebne kobietom w okresie menopauzy. Istnieją również badania wykazujące, że regularne spożywanie siemienia lnianego może zapobiegać rakowi piersi.

Czy siemię lniane stosuje się w diecie?

Ponadto, picie napoju nasączonego siemieniem lnianym da nam uczucie sytości, które uniemożliwi ci zjedzenie czegoś słodkiego między posiłkami. W ten sposób siemię lniane może nam pomóc zrzucić wszelkie zbędę kilogramy i zyskać wymarzoną sylwetkę.

Gdzie możemy dostać siemię lniane?


Głównym sposobem przyjmowania siemienia lnianego jest umieszczenie 1 łyżeczki siemienia lnianego w zimnej wodzie i wypicie go po kilku godzinach z gęstym smakiem. Istnieje również wywar, w który wkłada 1 łyżkę siemienia lnianego do wrzącej wody i pije po 15 minutach. Siemie lniane można również dodawać do sałatek, jogurtów, kanapek itp. Siemię lniane jest również stosowane jako surowiec do produktów do pielęgnacji ciała, w tym kremów do leczenia popękanej skóry, szamponów i płynów do płukania jamy ustnej w leczeniu zapalenia jamy ustnej. Istnieją również apteki, które sprzedają olej lniany w kapsułkach i suplementy diety, aby wyeliminować menopauzę.